Re: [MISC] Suveræn kronoik om Open Source udvikling!

Niels Elgaard Larsen wrote:

> Nej, han er et modeksempel på at alle laver Open Source med det formål at
> fremme egne interesser.

Jeg mener ikke du forholder dig ikke til argumentet, han bliver lønnet
for sit arbejde
(han er et unika hvor vi ander ikke tjener til sammenligning). Iøvrigt
kan det diskuteres om Don Knuth ene og alene laver fri software. TeX
licensen tillader ikke at modificerede versioner har samme navn og det
er dekreteret at der ikke ikke må komme nye versioner efter hans død.

Ander programmer har licenser der indeholder:
"*    This program by D E Knuth is in the public domain and freely
copyable
 *    AS LONG AS YOU MAKE ABSOLUTELY NO CHANGES!
 *    It is explained in Seminumerical Algorithms, 3rd edition, Section
3.6..."
og en masse mer.

For at fortsætte med Knuth: Han bruger et fantastisk til at tiltrække
sig opmærksomhed, menlig at dem der finder fejl belønnes kontant og
belønningen for TeX statede men 1 cent og er fordoblet hvert år (omkring
$327.68 nu). I mine øjen fremmer han netop egne interesser og specielt
interessen for sin software, person og publikationer.

> Ja, det er klart. Men der er også noget, der ikke kan.

> Det kan der da godt.

Sjove aktiviter _kan_ medføre både positive og negative sociale
omkostninger. Jeg skrev "kun fordi" i den betydning at der er ingen
kausal
sammenhæng.

> Hvis sjov kan give negative sociale omkostnigner, kan det vel også give
> positive sociale omkostninger.

ja.

> Hvad er den sociale omkostning ved at løse en krydsogtværs?
> Eller skrive et indlæg på sslug.misc?

Hvad har dit tidsforbrug været ved denne transaktion og hvad kunne du
under de bedste omstændigheder have tjent, det er din omkostning.
Eksemplet er dog meget begrænset med mindre man inkluderer de personer
som måtte bilver berørt af eksterne effekter.

> Niels Elgaard Larsen

mvh
Kasper