USB harddiske

Hej,

Jeg overvejer lidt at anskaffe mig en usb-harddisk, men har selvfølgelig lige et par spørgsmål inden:

- Hvordan ser det ud med at få dem til at virke under Linux (kerne 2.6.X)?
- Er der bestemte mærker, der er bedre sammen med Linux?
- Hvad gør man, hvis man vil have harddisken på flere computere på een gang? Kan man det? Jeg ved, at der kun sidder 1 USB stik i disken, men kan man lave et eller andet smart? Jeg gider ikke til at sætte server op igen, da det stort set er meningen at disken skal erstatte min larmende server.

Mvh

Anders Misfeldt