Re: [MISC] Suveræn kronoik om Open Source udvikling!

Kasper Edwards wrote:

> Respekt lader sig fint analysere og giver sig bl.a. udslag i øget
> jobkvalifikation.

Ja, det var derfor jeg brugte Knuth som eksempel. Jeg tror ikke at han
bekymrer sig om jobkvalifikation.

> Det interessante er at du sige "hvis de var nød til det". Hvad skulle
> tvinge dem?

Det ved ikke, jeg kunne bare ikke lige tænke på en situation hvor det var
nødvendigt. Der er sikker nogle NSA udviklere som ikke er offentligt
kendte. Men internt er de nok ikke anonyme.

> Jeg ved ikke hvad du mener med det.

Jeg mener, at man skal godt nok finde på nogle sjove kriterier for ikke at
se skabelsen af det åbne internet som ret overlegen.

> Sociale omkostninger (social cost) er de totale samfundsmæssige
> omkostninger forbundet med en given aktivitet.
> I denne sammenhæng er der en social omkostninge
> forbundet med at flere individer arbejder paralelt på at løse samme
> problem.

Men hvad har det med Open Source at gøre?
Faktisk er Open Source projekter typisk også meget åbne under udviklingen;
der 34 mange tidlige udgivelser og adgang til CVS-kataloger osv. Det kan
betyde mindre parallelt arbejde end for leverandørejet software, hvor man
holder kortene tættere til kroppen.

> Alle disse personer har forbrugt en mængde tid som har en vis
> offeromkostning dvs. tiden kunne f.eks. have været brugt til lønarbejde.

Og meget Open Source er udviklet vha. lønarbejde.

> Ofte er begrebet bundet til negative konsekvenser af social aktivitet
> så som forurening. Jeg bruger det blot til at understrege at der er en
> omkostning forbundet med produktion af open source software.

Men mindre den sker for sjov.

Men ellers er der en omkosting forbundet med al produktion af software.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard