Re: [MISC] Suveræn kronoik om Open Source udvikling!

Martin Wahlén wrote:

> On Wed, 28 Jan 2004, Kasper Edwards wrote:
>
> Hejsan, jag vill börja med att säga att detta verkar bli en mycket
> intressant diskussion och att jag ser fram emot Kaspers Ph.D. foreläsning.

> Betyder det att det även finns sociale gevinster som är forbundna med en
> given aktivitet? Tillexempel om vi tittar på tillverkning av medeciner så
> är väl minskad kostnad för samhället en gevinst av konkurens
> (tillverkning av generica)?
>
> Vad är sådana vinster i open source?

Det er netop der er det interessante ved OSS social benefit kan løst
defineres som
"The benefit of an activity to society at large, taking into account not
only the benefit to the individual, household, firm or government
undertaking the activity but also the benefits to all other members of
society."

Med andre ord positive ekternaliteter dvs. gevinster som ikke er
indeholdt i prisen. For OSS gælder det at alle bidrag (e.g. a patch) som
gøres tilgængelige via internettet udgøre en potentiel meget stor
positiv eksternalitet: En person betaler omkostningerne for udvikling og
alle andre inclusive ham selv for gevindst ved dette. Problemet som
hurtigt opstår er "free riding" dvs. der er nogle få der bærer
omkostningne men mange der nyder gevinsterne. Dem der giver har ofte en
forventning om at få noget igen

På sigt må man forvente at de der yder i stigende grad bliver irritedere
over at der ikke er andre som bidrager. Rationalet er klart: Hvis mit
program er så værdifulgt, hvorfor skal jeg ikke selv have noget ud af
det? For de fleste er der grænser for altruismen.

> Jag borde nog läsa din avhandling istället för att ställa frågor här i
> SSLUG misc:-)

Det er godt med lidt diskussion ;)

> MVH Martin

Mvh