Re: [MISC] Suveræn kronoik om Open Source udvikling!

Beklager det blev sendt lidt for hurtigt, så her kommer en opfølgning.

Kasper Edwards wrote:

> [...]

Penge er kun en meget lille del af økonomi.
Økonomi handler om begrænsede ressourcer bla. tid.
Ja, man kan forestille sig psykologi, sociologi, gaveøkonomi og  sikker
mange
andre ting som forklaringsmodel.

Respekt lader sig fint analysere og giver sig bl.a. udslag i øget
jobkvalifikation.
Det interessante er at du sige "hvis de var nød til det". Hvad skulle
tvinge dem?
Man kan forestille sig at licensen påbyder anonymitet men at
omkostningerne ved at
udvikle nyt er for store og derfor er det rationelt at bidrage uden at
nyde gavn af respekt-effekter.

Her nærmer vi os et definitionsspørgsmål. Lønnede personer som
producerer OSS
er naturligvis ledede. Det jeg interessere mig for er OSS udviklet i
frivillige
relationer dvs. der er ingen umiddelbar kontant betaling.

Jeg ved ikke hvad du mener med det.

Sociale omkostninger (social cost) er de totale samfundsmæssige
omkostninger forbundet med en given aktivitet.
I denne sammenhæng er der en social omkostninge
forbundet med at flere individer arbejder paralelt på at løse samme
problem. Alle disse personer har forbrugt en mængde tid som har en vis
offeromkostning dvs. tiden kunne f.eks. have været brugt til lønarbejde.
Ofte er begrebet bundet til negative konsekvenser af social aktivitet
så som forurening. Jeg bruger det blot til at understrege at der er en
omkostning forbundet med produktion af open source software.

mvh
Kasper