Re: [MISC] Suveræn kronoik om Open Source udvikling!

Niels Elgaard Larsen wrote:

> At sige "vise sig" er ikke så stærkt udtrykt.

> Det har da vist sig i fx musik under åbne licenser, Creative Commons mm.
> http://da.speling.org/ og http://da.wikipedia.org/ er også eksempler.

> Hvis man er økonom ligner alting vel penge.
> Men økonomi er kun en af drivkræfterne.
>
> Jeg tror ikke at Donald Knuth frigav sin kode for at fremme egne interesser.
> Du kan så vælge at inkludere respekt og anseelse i dine økonomiske
> betragtninger, men der er såmænd også udviklere der ville bidrage anonymt,
> hvis de var nødt til det.

> [...]
Sociale omkostninger er de totale samfundsmæssige
omkostninger forbundet med en given aktivitet.
I denne sammenhæng er der en social omkostninge
forbundet med at flere individer arbejder paralelt på at løse samme
problem. Alle disse personer har forbrugt en mængde tid som har en vis
offeromkostning dvs. tiden kunne f.eks. have været brugt til lønarbejde.
Ofte er begrebet bundet til negative konsekvenser af social aktivitet
så som forurening. Jeg bruger det blot til at understrege at der er en
omkostning forbundet med produktion af open source software. Man kan
også sige at der