Re: [MISC] Suveræn kronoik om Open Source udvikling!

Ja det lyder jo forjættende, men også som noget vi har hørt mange før.

Det er desværrer også alt for rosenrødt til min smag - ideen om at "Open
Source-princippet vil derfor snart vise sig overalt i samfun-det på
områder som politik, kunst og kultur." forekommer at være grebet ud af
luften og der argumenteres heller ikke for hvorfor det skulle være
sandt.

Ud fra en økonomisk beragtning mener jeg at OSS bygger på funktionelt
genbrug af elementer med det formål at fremme af egen interesse. Netop
fordi omkostningerne ved egenudvikling er væsentlige, er der et
betydeligt incitament for genbrug.
Jeg har det meget skidt med at open source vandes ud til værende alt og
intet. Specielt har jeg det svært med ledelse og open source. Der er
godt nok maintainer i OSS men er de ledere i den forstand at de har
ressourcer til rådighed? Ikke umiddlebart. En maintainer har kun i
begrænset omfang mulighed for at bestemme deltagernes handlinger og
aktiviteter. En maintainer kan give folk et vink i en retning og håbe på
at de følger efter - tvinge kan de ikke.

Om det er en overlegen udviklingsmodel kommer an på kriterierne. Man kan
sige at den er åben i den forstand at man oftest har indsigt i
kommunikation og altid i kildekoden. Dette betyder ikke at alle kan få
deres bidrag med. Det betyder tilgengæld også at de sociale omkostninger
kan være meget høje idet at der kan være mange konkurrerende løsninger.

mvh
Kasper