Re: [MISC] GPL vs. Kiss radio interview er kommet på slashdot

Niels Elgaard Larsen skrev: <sslug@sslug> writes:

> Men erstatninger afregnes ikke i naturalier men i kr og øre.

Forkert!

Hvis det er muligt (og det er det i dette tilfælde) kan synderne
idømmes at opfylde en aftale og levere et naturalie.  Men så er det
selvfølgelig teknisk set heller ikke en erstatning.

> Men det er nok at det er værdien af koden med mindre man har solgt
> den.  MySQL står fx stærkere her.

Men hvad er værdien af koden?  Skal den regnes til lave ungarsk
programmørtimeløn?  Eller til samme takst som den sælges videre til
Microsoft til?

> Så må vi jo tilkalde AntiPiratGruppen.

De handler vist kun for deres egne medlemmer.

> Burde Mplayerfolkene ikke kunne troppe op hos en dansk dommer og få
> lov til selv at lave lidt bevissikring i Hørsholm?

Jo.  Men har de penge til en billet til Danmark?

   Hmmm ... Det kunne jo være helt fint, hvis vi kunne få et foredrag
   om MPlayer til et SSLUG-møde.  Kan Foreningen Fri Software mon
   overtales til at betale for at vi inviterer en af udviklerne op og
   holde foredrag?

> Men at man kan blive spist af med en urimelig lille erstatning,
> fordi man aldrig har værdisat sit produkt ved at sælge det, har ikke
> noget med GPL at gøre.

Men er det afgørende at have værdisat produktet?  Eller at have solgt
det til den pris?  Og skal prisen være monetær?

> På den anden side; det at kunne tvinges til at frigive al sin kode,
> er det rene lotteri og perfekt FUD-materiale.

Ikke al sin kode, kun den man har snydt sine kunder for.

> Et firma som lever af misbruge GPL kode, har ikke så meget at frygte
> ved en retssag for de har sikkert ikke meget proprietær kode, som
> nogen kunne bruge.

Det er vist som man ser på det.  Hvis jeg har forstået KiSS
Technologys direktørs udtalelser rigtigt, så går foretagendet konkurs
på at have piratkopieret dele af MPlayer.

> Men et stort seriøst firma som alligevel har en enkelt doven
> medarbejder, der har lånt et par linier GPL, har meget at miste.

Nu tvivler jeg lidt på at et par linjer kode har værkshøjde.  Vi burde
nok invitere IBM's husadvokater til at svare på spørgsmål.  De har
vist en del erfaring med retssager om piratkopiering af programkode.

Jacob
--
»Debian virker og livet er ikke lenger så "spennende".«
                                              -- Jim Oksvold