Re: [MISC] GPL vs. Kiss radio interview er kommet på slashdot

Niels <sslug@sslug> skrev:

> Hvis du skriver "GPL og ophavsret" ved dig program, og nogen bare
> opfatter som et godt råd og krænker din ophavsret, så overtræder de
> loven om ophavsret.

Enig.

> Det er den samme situation. Men deraf følger ikke at de skal gøre,
> hvad du har forlangt i en aftale, de ikke har indgået.

Både ja og nej.  Da aftaletilbuddet inkluderer en pris
(videredistribuering af koden, inklusive ændringerne) er jeg temmelig
sikker på at det vil være den pris de vil komme til at betale.  Ellers
må vi til at sætte et prisskilt med en pris i kroner og ører på al den
kode vi distribuerer under GPL.

> Jacob Sparre har kaldt det "et tilbud om en aftale":
> http://www.sslug.dk/emailarkiv/misc/2002_09/msg00039.html
>
> Dvs, man kan vælge om man vil acceptere den. Men hvis man vælger
> ikke at acceptere den og alligevel distribuerer koden, så gør man
> noget ulovligt.

Ja.  Men det er vist (desværre i dette tilfælde) en civilretslig sag.
Ellers kunne man bare ringe til politiet og få dem til at tage sig af
det.

> I bund og grund betyder det bare at GPL hviler på love om ophavsret
> og ikke på aftaler. Det gøre den bestemt ikke mindre juridisk
> gyldig.

Men det vil muligvis gøre det lidt sværere for os at tvinge folk til
at overholde GPL.  Det kommer helt an på om man kan overbevise en
dommer om at det at udlevere kildeteksten (også til sine egne
tilføjelser og udvidelser) er prisen for at måtte videredistribuere
kode under GPL.  Ellers risikerer vi bare at blive spist af med et
tilfældigt udmålt beløb, og så vil det pludselig kunne betale sig for
firmaer som Microsoft bare at lave en lukket piratkopi af Linux.

Jacob
--
Warning: Dates in calendars are closer than they appear.