Re: [MISC] GPL vs. Kiss radio interview er kommet på slashdot

Hans Schou wrote:

> Et godt råd? Hvis jeg skriver "properitær kode og ophavsret" ved mit
> program, skal det så bare opfattes som et godt råd?

Hvis nogen opfatter det som et gådt råd og derefter krænker din ophavsret,
så overtræder de loven om ophavsret.

Hvis du skriver "GPL og ophavsret" ved dig program, og nogen bare opfatter
som et godt råd og krænker din ophavsret, så overtræder de loven om
ophavsret.

Det er den samme situation. Men deraf følger ikke at de skal gøre, hvad du
har forlangt i en aftale, de ikke har indgået.

> Hvis ikke man kan
> indgå "aftaler" over nettet envejs, som både GPL, shareware og aviser
> benytter sig, så falder hele Internet til jorden.

Jacob Sparre har kaldt det "et tilbud om en aftale":
http://www.sslug.dk/emailarkiv/misc/2002_09/msg00039.html

Dvs, man kan vælge om man vil acceptere den. Men hvis man vælger ikke at
acceptere den og alligevel distribuerer koden, så gør man noget ulovligt.

> [...]
> signed it.  However, nothing else grants you permission to modify or
> distribute the Program or its derivative works.  These actions are
> prohibited by law if you do not accept this License.  Therefore, by
> modifying or distributing the Program (or any work based on the
> Program), you indicate your acceptance of this License to do so, and
> all its terms and conditions for copying, distributing or modifying
> the Program or works based on it.
>
> Med den pasus vil jeg råde folk til ikke at accepterer licensen og
> lade være med at bruge værket. Bare at betragte det som et godt råd,

Ja, det er jo det jeg siger. Men man kan sige at man bevidst overtrådte
loven, at man handlede i ond tro osv; dermed har man ikke accepteret GPL.
Dit gode råd antager jo at dem der læser gpl.txt er i god tro og ønsker at
overholde landets love.

I bund og grund betyder det bare at GPL hviler på love om ophavsret og ikke
på aftaler. Det gøre den bestemt ikke mindre juridisk gyldig.