Re: [MISC] GPL vs. Kiss radio interview er kommet på slashdot

On Tue, 13 Jan 2004, Jon Bendtsen wrote:

> det er egentlig et interessant tilfælde... Hvis man som forbruger opdager
> at et produkt er blevet leveret og der bruges GPL kode, kan man så få
> sourcen, evt. med en domstols hjælp? også selvom man ikke er ophavsretsejer.

Hvis en forbruger opdager et produkt er blevet leveret, og leverancen ikke
lever op til GPL, så _kan_ der være tale om en ophavsretsmæssig krænkelse.
Men leverandøren kunne jo have fået softwaren under en anden licens.

Hvis det imidlertid viser sig, at leverandøren _ikke_ har fået softwaren
under en anden licens, så er der tale om en ophavsretskrænkelse. Det er
ikke forbrugerens ret, der er krænket, men ophavsretshavers ret. Derfor er
det kun ophavsretshaver der kan lægge sag an.

Default for software under GPL er altså; hvis GPL ikke giver dig ret til
at distribuere softwaren, så har du _ikke_ ret til at distribuere
softwaren. Gør du det allievel, så kan kun ophavsretshaver sagsøge dig.

Og egentlig giver dette relativt meget mening: Hvis Jon distribuerer noget
software under GPL, som jeg har ophavsret til, men Jon gør det på en måde,
som jeg synes er OK[1]; så kan en eller anden irriterende forbruger ikke
genere Jon ved at kræve, at Jon skal leve op til alle punkter i GPL.

/Ole

[1] F.eks. vil distribution af en CD for en 20'er af kun binære programmer
kun være i overensstemmelse med GPL, hvis Jon lover at skaffe
source-koden i tre år frem - uanset om de frit kan findes på nettet.
--
Softwarepatenter, Infosoc, TCPA, terrorlovgivning, Echelon.
Hvor mange rettigheder i IT-samfundet vil du miste, før du gør noget?