Re: [MISC] GPL vs. Kiss radio interview er kommet på slashdot

Tirsdag den 13. januar 2004 13:02 skrev Hans Schou:

> Jeg er helt enig med Cox så langt at man skal gå forsigtigt frem.
> Det er iøvrigt også den holdning FSF lægger fordagen.

Det er også den attityde jeg er gået frem med indtil videre. KiSS er
bare hele tiden et par skridt bagefter. Jeg har været i kontakt med
dem gennem et par måneder. De er blevet bedre til at distribuere
kildekoden sammen med den binære GPL licenserede kode via deres
hjemmeside. De er derimod ikke blevet en pind bedre til at
distribuere kildekode, GPL licensen, eller blot et løfte om at kunne
få tilsendt kildekoden mod betaling for medie, håndtering og
forsendelse når de sælger deres DVD-afspillere.
KiSS har efter sigende efterhånden solgt 500.000 DVD-afspillere. Jeg
vil gerne sørge for at de kommede 500.000 kommer til at kende deres
rettigheder med hensyn til at få adgang til kildekoden til deres
DVD-afspiller - eller rettere den GPL licenserede del af den.
I blandt disse 500.000 skulle der nok være programmører eller Linux
intereserede imellem, som ikke vidste, at de var kommet i besidelse
af en DVD-afspiller, som de har mulighed for at tilpasse
softwaredelen af efter eget hovede.

Jeg har altså været i dialog med KiSS i lang tid før det viste sig, at
de havde bommet sig med at gafle lidt kode fra mplayer og putte det
ind i deres lukkede afspiller kode.

Kiss Technologys direktør Peter Wilmar Christensens udtalelser til
DR's hardisken omkring GPL som ikke værende mere end en rettesnor
bekymrer mig meget. Ikke pga. den smule kode KiSS har snuppet fra
mplayer, men på grund af den manglede afslutning på min igangværende
dialog med KiSS, der i denne sammenhæng gang på gang har lovet at
vende tilbage uden, at der er sket noget som helst.

Mvh