Re: [MISC] Undervisning i programmering

Mon, 12 Jan 2004 00:42:34 +0100, Peter Toft <sslug@sslug> skrev:

On man, 2004-01-12 at 00:00, Michael Schmidt wrote:
Hej
Overvejer sammen med en ven at efter-/vider-uddanne os ved, fra grunden,
at lære at programmere (ordentiligt).
-Men hvad skal man vælge? -og hvad er godt?

Vi søger noget, der meget gerne må være e-learning/fjernundervisning.
Nogle gode forslag?

Hvilket niveau? Hvilken retning? Det er et halv-stort område....
*LOL* Ja.
Vi er begge diplom-ingeniører, med mere end grundlæggende kendskab til computer/IT.
Vi har før prøvet at programmere småting; han noget C++, jeg er i fordums tid blevet undervist i HP Poly-PASCAL og har selv pillet _lidt_ ved PERL, PHP, og Python (og noget Bash for at slippe for at gentage samme kommandorække igen og igen)

Jeg betragter stadig mig selv som begynder, men erkender at jeg da ikke er ubekendt med de algoritmiske grundstrukturer og funktionspricipper.
Men jeg har aldrig (udover de bundne opgaver i PASCAL-kurset) lavet et færdigt program, der kunne modtage bruger input og så løse en bestemt opgave.

Hvad angår retning er jeg blank. Dels ved jeg ikke helt hvad der menes med retning; sprog? metode? eller arten af opgaver der ønskes løst?

I bund og grund ønsker jeg at kunne sætte mig ned, analysere et problem, der er genkendt som egnet til automatisering, lave en struktur skitse, segmentere den samlede løsning og så kode delkomponenterne, der udgør det færdige "produkt".
Alt sammen uden først at sidde og flå mig i håret og stirre tomt ind i skærmen med sprog- og funktions- definitions kapitlet for et givet programmeringssprog.

-- Med venlig hilsen /Zmit/ RLU # 314205