Re: [MISC] Store admimistrative systemer: Microsoft vs. linux

On Thu, Jan 08, 2004 at 21:38:54 +0100, Steen Jensen wrote:

> Nej, han er ikke blot tilstrækkeligt inde i systemt til at vide med en
> vis sandsynlighed, at der ikke er svindel. Der foreligger nogle såkaldte
> revisionsspor, som fortæller, hvis nogen har forsøgt at fifle med
> programmet, og som garanterer, at der ikke er svindlet. Der er foretaget
> omfattende test, som skatteforvaltningerne også kender indholdet af.

Der er en vis sandsynlighed/sikkerhed for at der ikke er fiflet,
næppe 100% garanti.

> tja, som jeg lige nævnte, er der foreløbig ét dansk OpenSourceprogram,
> hvor du har denne sikkerhed!

Det startede med at det var ulovligt selv at oversætte programmet,
hvilket det ikke er.
Hvilket system der anvendes, og i hvilken form det anvenders
er noget man må aftale med sin revisor/revisorfirma.
Og i hvor stor omfang der skal sættes krav om ekstern softwarefirma
oversætter og installerer softwaren må så aftales nærmere.
Ligeldes er der vel kontrol med leverandørejet software
at der ikke laves crack/hack af softwaren så den får
ekstra fifle-features....

> Kort sagt, du har hørt!!!!!!

Men det er ikke et "rygte" og tredjehåndsberetninger, men
fra pålidelig kilde der har skullet checke regnskaberne
og finde ud af hvad der er sket.

> Hvis du har en backup, skal du vel ikke genindtaste bilag?

Backup'en er sjældent helt ny, og hvis man har løbende backup
for hver postering så  forudsætter det at tyve ikke tømte IT-
afdelingen for udstyr så man skal ud at hente den lidt ældre backup
som ikke kan være helt opdateret.

--
mvh Frank Damgaard  |