Re: [MISC] Store admimistrative systemer: Microsoft vs. linux

Frank Damgaard skrev:
On Thu, Jan 08, 2004 at 19:44:45 +0100, Steen Jensen wrote:

Jeg tvivler på at det er ulovligt selv at oversætte og installere
programmerne. Og hvorfor skulle man stole på et bestemt privat firma for
at gøre tingene rigtigt?
...og jeg har endnu ikke hørt om en autoriseret godkendelsesanstalt
for regnskabsprogrammer.

Læste du om det nye OpenSource regnskabsprogram? De fremførte netop, at det var testet af KPMG, som er et af vore store statsautoriserede revisionsfirmaer.

jo men det er ikke en "officiel" godkendelse.

Nej, hvor har jeg skrevet, at der skal foreligge en officiel, statslig godkendelse?

Og nej, du kan da bare skrive det hele ned på et stykke papir, men hvis du har 37.845 bilag, vil det være rimelig upraktisk, og du vil nok få svært ved at få skattemyndighederne til at godkende det. Men hvis du bruger et statsautoriseret eller registreret revisionsfirma, har de sikker viden om, hvordan programmerne virker, og hvilke revisionskontroller, der er indbygget, så de IKKE skal bruge tid på at sikre visse ting.

aha, dvs. det et blot dit revisorfirma du skal overbevise om at
systemet er god nok, og der er ikke behov for en "statslig" godkendelse.
Det lyder jo fornuftigt nok at revisoren der skal skrive under
er nok inde i systemet til at vide at med en vis sandsynlighed
er der ikke svindelt i programmet.

Nej, han er ikke blot tilstrækkeligt inde i systemt til at vide med en vis sandsynlighed, at der ikke er svindel. Der foreligger nogle såkaldte revisionsspor, som fortæller, hvis nogen har forsøgt at fifle med programmet, og som garanterer, at der ikke er svindlet. Der er foretaget omfattende test, som skatteforvaltningerne også kender indholdet af.

(det gælder både leverandørejede programmer og opensource programmer)

tja, som jeg lige nævnte, er der foreløbig ét dansk OpenSourceprogram, hvor du har denne sikkerhed!

nej ikke i detaljer.
Men  købeprogrammer er da ikke nogen garanti for at der svindles
(de fleste eksempler på det er faktisk sket med "købeprogrammer")

Jo, et købeprogram har som nævnt ovenfor sikkerhed for, at der ikke kan laves svindel med bogføringen! Vær venlig at nævne bare et eneste eksempel!

:)))

Det er vist det der kaldes falsk tryghedsfølelse.
Jeg har hørt om mange eksempler på dette, også med de store programmer,
jeg håber dig at nogle af hullerne efterhånden er lukket.
Og hvorfor skulle regnskabsprogrammer være kodet bedre end
så meget andet?

Kort sagt, du har hørt!!!!!!
Jeg har ikke sagt, de er kodet bedre, men der er foretaget ganske omfattende test af købeprogrammerne.

Så jeg tvivler på at der stilles krav om at bruge bestemte "købeprogrammer"
Muligvis der stilles konkrete krav til funktionalitet, og
en af dem er at man ikke må kunne gå tilbage og rette i posteringer.

og sidstnævnte kan man dog altid, fordi det er blot at rulle backup ind
og taste ind  forfra fra backuptidspunktet....
(lidt besværligt men muligt)

Nej, det er det nemlig lige præcis ikke!

Dvs. den dag PC'en bryder sammen og man skal hente backup'en
så kan man ikke genindtaste bilag for det er ikke muligt ?

Hvis du har en backup, skal du vel ikke genindtaste bilag?

Og hvad vil du sige med det? At der eksisterede nogle programmer man kunne bruge til kommunikation er så sandelig ikke ensbetydende med, at der eksisterede noget der hed Open Source.

GPL fandtes da på det tidspunkt , og Linux kernen blev GPL.
BSD licensen er ældre end Linux  og den falder da også
under kategorien OpenSource.

Tag nu lige og svar på det, jeg skriver og lad være at fortælle mig om

Tag dog så og skriv det du mener og ikke noget andet.
Jeg svarede blot på hvad du skrev, læs selv citaterne ovenfor.

Og læs lige mit indlæg inden du begynder at svare.

alt det andet, der fandtes. Jeg har aldeles ikke benægtet, at GPL eller Linux eller BSD eksisterede på det tidspunkt, men jeg har skrevet, at der ikke eksisterede Open Source programmer, der kunne anvendes til noget som helst indenfor virksomhedsadministration. Ingen bogføringsprogrammer, ingen officepakke! Og for den sags skyld heller ingen Linux til desktopbrug, som kunne installeres uden at være nørd.

Se det skriver du først nu.

Nej, det har jeg for længst skrevet!

ikke i det indlæg jeg svarede på.

Nej, men det er almindeligt i en diskussion på skrift, at man læser de forudgående indlæg!

PS.
hvorfor pludselig krav om det ikke må være eksperter ("nørd");
selv de andre systemer skal installeres af eksperter det være sig
til OS/2, Windows NT, AIX, Solaris osv.

Jeg kan garantere dig for, at det var muligt at installere OS2 uden at være nørd. I din opremsning taler du om serversystemer sammen med desktopsystemer. Jeg kender meget få mennesker, der har AIX hjemme på deres private computer, og det er meget få virksomheder, der har en AIX installation uden at have en edb-afdeling!

Der var ikke så mange "desktop" systemer intil 1995,
åh jo, der var Macintosh, men af en eller anden årsag var
den ikke så anvendt i DK.

Hvad vil du egentlig med den der med MacIntosh? Naturligvis var MAC ikke særlig anvendt i dag al den stund, at vi gerne vil have en dansk kontorpakke, og det har altid knebet. Når OS2 floppede for IBM skyldes det simpelthen, at der aldrig kom en officepakke til OS2!

Med venlig hilsen

Steen