Re: [MISC] Store admimistrative systemer: Microsoft vs. linux

Frank Damgaard skrev:

On Thu, Jan 08, 2004 at 11:38:54 +0100, Steen Jensen wrote:

Du kan så sandelig ikke lade Statens bogføring foregå på programmer, du selv downloader og kompilerer. Det er ulovligt!

det er da ikke ulovligt!?

Jo!

Jeg tvivler på at det er ulovligt selv at oversætte og installere
programmerne. Og hvorfor skulle man stole på et bestemt privat firma for
at gøre tingene rigtigt?
...og jeg har endnu ikke hørt om en autoriseret godkendelsesanstalt
for regnskabsprogrammer.

Læste du om det nye OpenSource regnskabsprogram? De fremførte netop, at det var testet af KPMG, som er et af vore store statsautoriserede revisionsfirmaer.
Og nej, du kan da bare skrive det hele ned på et stykke papir, men hvis du har 37.845 bilag, vil det være rimelig upraktisk, og du vil nok få svært ved at få skattemyndighederne til at godkende det. Men hvis du bruger et statsautoriseret eller registreret revisionsfirma, har de sikker viden om, hvordan programmerne virker, og hvilke revisionskontroller, der er indbygget, så de IKKE skal bruge tid på at sikre visse ting.

Det er muligt at rigsrevisionen stiller nogle krav så det er
muligt at revidere statsregnskaberne, men der er vel ikke forskel
på om det skal oversættes eller det er færdigoversat?

Kender du Bogføringsloven og Regnskabsloven? Der er noget, der tyder på, at det gør du ikke. Rigsrevisionen stiller ikke andre krav end det, der er indeholdt i den lovgivning, der er gældende for alle bogføringspligtige her i landet.

nej ikke i detaljer.
Men  købeprogrammer er da ikke nogen garanti for at der svindles
(de fleste eksempler på det er faktisk sket med "købeprogrammer")

Jo, et købeprogram har som nævnt ovenfor sikkerhed for, at der ikke kan laves svindel med bogføringen! Vær venlig at nævne bare et eneste eksempel!

Så jeg tvivler på at der stilles krav om at bruge bestemte "købeprogrammer" Muligvis der stilles konkrete krav til funktionalitet, og en af dem er at man ikke må kunne gå tilbage og rette i posteringer.

og sidstnævnte kan man dog altid, fordi det er blot at rulle backup ind
og taste ind  forfra fra backuptidspunktet....
(lidt besværligt men muligt)

Nej, det er det nemlig lige præcis ikke!

Og hvad vil du sige med det? At der eksisterede nogle programmer man kunne bruge til kommunikation er så sandelig ikke ensbetydende med, at der eksisterede noget der hed Open Source.

GPL fandtes da på det tidspunkt , og Linux kernen blev GPL.
BSD licensen er ældre end Linux  og den falder da også
under kategorien OpenSource.

Tag nu lige og svar på det, jeg skriver og lad være at fortælle mig om

Tag dog så og skriv det du mener og ikke noget andet.
Jeg svarede blot på hvad du skrev, læs selv citaterne ovenfor.

Og læs lige mit indlæg inden du begynder at svare.

alt det andet, der fandtes. Jeg har aldeles ikke benægtet, at GPL eller Linux eller BSD eksisterede på det tidspunkt, men jeg har skrevet, at der ikke eksisterede Open Source programmer, der kunne anvendes til noget som helst indenfor virksomhedsadministration. Ingen bogføringsprogrammer, ingen officepakke! Og for den sags skyld heller ingen Linux til desktopbrug, som kunne installeres uden at være nørd.

Se det skriver du først nu.

Nej, det har jeg for længst skrevet!

PS. hvorfor pludselig krav om det ikke må være eksperter ("nørd"); selv de andre systemer skal installeres af eksperter det være sig til OS/2, Windows NT, AIX, Solaris osv.

Jeg kan garantere dig for, at det var muligt at installere OS2 uden at være nørd. I din opremsning taler du om serversystemer sammen med desktopsystemer. Jeg kender meget få mennesker, der har AIX hjemme på deres private computer, og det er meget få virksomheder, der har en AIX installation uden at have en edb-afdeling!
Jeg taler aldelels ikke pludselig om nørd, men det er en kendsgerning, at Linux stort set ikke før år 2000 kunne installeres af meningmand. Fra og med Mandrakes fremkomst begyndte der at ske noget! Men det var stadig ikke let, og der var meget få steder, hvor du kunne hente hjælp!