Re: [MISC] Store admimistrative systemer: Microsoft vs. linux

Michael Rasmussen skrev:

Steen Jensen wrote

Det er forbudt ifølge regnskabsloven og bogføringsloven

Hvor står det skrevet i ovenstående love, at man ikke må benytte et regnskabs/bogføringssystem, hvortil man har kildekoden!!?

Det står der heller ikke i de to love, men du begynder at få fat i kendsgerningerne nedenunder i næste afsnit.

Nu spørger jeg udfra en professionel interesse, da jeg er uddannet revisor. Hvis din påstand holder vand, var der adskillige firmaer dengang, der ikke overholdt lovgivningen!

Hvad mener du med det? Eksempler udbedes!

Det eneste bogføringsloven kræver, er, at det system man anvender, ikke tillader at ændre i bilagsnumrene, når først en postering er gennemført - systemet skal opfylde kravene til det dobbelte bogholderis princip.

Du er ikke helt korrekt. Alle posteringer skal have numre, og det må ikke være muligt at fjerne en postering fra systemet. Den må gerne ryge ud af bogholderiet, men den skal i så fald ryge ind på en liste over fjernede posteringer.

Regnskabsloven har intet med bogføring at gøre! Regnskabsloven udstikker principper for opstilling af et retvisende regnskab.

Tja, og uden et korrekt bogholderi, er det vel ganske vanskeligt at sørge for, at det er retvisende.

Hilsen, Michael.

Da jeg startede med at hjælpe min far i hans revisionsfirma, skete bogføring med blæk (kuglepen var ikke lovlig!) i dels en hovedbog, dels en kassejournal, der var autoriseret af Politimesteren. Det vil sige, at der var trukket en silkesnor gennemprotokollerne og indersiden af bagsidens omslag, var den fastgjort med et laksegl. Ved siden af sad et stempel, hvor der stod hvem den var autoriseret til og som hvad og så hvor mange sider, den bestod af. Så var det ikke muligt at hive en side ud eller slette en postering.
Et lille spring.
Da jeg 8. april 1969 startede i daværende Revisorinteressentskabet K G Jensen, Coopers & Lybrand, statsautoriserede revisorer (nu PriceWaterhouseCoopers) var man gået over til bogføring på edb via servicebureau. Her havde hver postering et nummer, så man kunne følge de enkelte posteringer. Tilliden var dog ikke større til disse nymodens maskiner, end at vi revisorer blev sat til at eftertælle såvel balancer som kontoudskrifter på vores uforlignelige, håndbetjente Contex regnemaskiner.
På et tidspunkt fandt revisorerne ud af, at det kunne være en katastrofe, såfremt klienternes regnskaber kørte på programmer, man ikke havde adgang til, hvis programleverandøren eller serviceburau krakkede. Blandt andet derfor oprettedes en kildekodebank med tilknytning til Coopers & Lybrands konsulentafdeling. Naturligvis kunne det ikke nytte, at kildekoden lå hos klienten. Så kunne fiffige sjæle muligvis fifle med koden. Kravet om revisionsspor og andre sikkerhedsforanstaltninger opstod efterfølgende og mindskede risikoen for svindel.

Jeg tror, det var i 2001, jeg betalte kr 50 for at deltage i et møde i KLID om et af de få bogføringsprogrammer, der eksisterer til Linux, og som kan anvendes i Danmark. Det viste sig, at du bare kunne slette en hvilken som helst postering! Det skulle man nu have fået rettet.
Nu kan det være ligegyldigt, hvis bilagsmængden i virksomheden indskrænker sig til nogle få hundrede, men hvis det drejer sig om flere tusinde, vil det simpelthen være en katastrofe. Jeg er derimod aldrig stødt på et bogføringsprogram til hverken dos eller windows, hvor du kunne slette en postering uden, det kunne registreres.

Naturligvis er det i orden, at man har kildekoden til et bogføringsprogram, men hvis den enkelte virksomhed (privat eller statslig) selv skal downloade og kompilere sit bogføringsprogram, så har hverken du eller jeg sikkerhed for, at bogholderiet stemmer. Og så kan vi ikke bruge det til noget!

Med venlig hilsen

Steen