Re: [MISC] VoIP-telefon: SIPphone fra Lindows

Ole Tange <sslug@sslug> wrote:
> H.323 og NAT går bare slet ikke. Og da de fleste IP-telefoner idag
> sandsynligvis er bag NAT, så skal der med H.323 laves en gateway, som både
> har adgang til det NATtede net og internettet. Det ville betyde at alle
> private med en IP-telefon skulle sætte en sådan gateway op.
>
> Med SIP undgås dette. Det er bare plug-and-play^H^H^H^Hring.
>
> (Disclaimer: Jeg har læst mig til oventstående, men ikke prøvet på første
> hånd, så jeg kan fint tage fejl - det er sket før)
Umiddelbart er en forbindelse mellem 2 applikationer som begge befinder
sig bagved en NAT gateway kun mulig hvis der er forwardet porte ind til
den ene af applikationerne. Dette kan man ikke regne med er tilfældet i
en standart opsætning - så får danskere er det nok ikke helt
plug-and-play.
--
Ask Holme
Life is just another weird dream, full of shadows, mysteries and a false feeling of happyness