Store admimistrative systemer: Microsoft vs. linux

Hej!

Fornylig spurgte jeg en medarbejder ved en større statsinstitution, om man ikke havde kasseret Bill Gates endnu (jeg havde erfaret at man sendte folk på Windowskursus), og fik til svar at man havde Bill kørende på lokalnettet endnu mere end før fordi: "alle de store administrative systemer kommer jo ikke i andre udgaver". Det synes jeg er et meget nedslående svar når jeg tænker på det meget arbejde der lægges i at få det offentlige til at anvende opensource. Desværre er jeg ikke i stand til at gendrive påstanden, for jeg ikke har kendskab til markedet for sådanne systemer, men jeg kan ikke rigtig tro på det. Vil en statsinstitution ved en udlicitering kun få tilbud på Navision og slet ikke nogen opensource-produkter?.

Med venlig hilsen
Jørgen Heesche